Trudny target - Planowanie mediów - Muzyka i koncerty | ABC-lp3
1 2
 

Trudny target - Planowanie mediów

Reklama i marketing Czasy, kiedy jednym trzydziestosekundowym spotem, wyemitowanym przy głównym wydaniu wiadomości, można było dotrzeć do prawie połowy grupy celowej, należą już do przeszłości. Obecnie konsumenci poszczególnych marek są dużo większymi indywidualistami pod względem stylu życia, w tym również konsumpcji mediów. Zupełnie inne medium należy wykorzystać w kampanii skierowanej do młodych yuppies, a inne w kampanii targetowanej na dzieci. Tych pierwszych bardzo ciężko będzie złapać za pomocą mediów tradycyjnych. Należy wybrać nośniki, które bardzo precyzyjnie trafiają właśnie w tą grupę (np. reklama w biurowcach). Dzieci z kolei masowo oglądają telewizję. Wystarczy niewielka liczba emisji spotu jakiejś zabawki w ogólnopolskiej telewizji przy bajkach dla dzieci oraz zintensyfikowana kampania na dziecięcych kanałach niszowych i sukces gwarantowany. Ponadto czas oglądania telewizji, słuchania radia czy czytania prasy, skraca się z roku na rok praktycznie w każdej grupie celowej. Powstają coraz to nowe nośniki i formy reklamy. To wszystko sprawia, że do zaplanowania widocznej, a przede wszystkim skutecznej kampanii reklamowej, potrzebni są wykwalifikowani specjaliści. Bardzo często wybieraną formą reklamy jest reklama zewnętrzna w postaci między innymi ogromnych bilbordów reklamowych. Możemy je spotkać przy wszystkich często uczęszczanych drogach. Ostatnio coraz częściej montuje się diodowe bilbordy, które są w stanie wyświetlać różne obrazy oraz animacje, co jeszcze bardziej przyciąga uwagę potencjalnych klientów. Niektóre sklepy posiadają swoje niewielkie znaki, które informują kierowców, jak do nich dojechać. Tak jest na przykład z siecią barów McDonald's. Reklama zewnętrzna to także plakaty wieszane wewnątrz oraz na zewnątrz pojazdów komunikacji miejskiej.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile kosztuje reklama. Nie można również powiedzieć bezwarunkowo, ile i jakich reklam należy wykupić, aby osiągnąć sukces. Sprawa jest bowiem mocno skomplikowana. Poziom inwestycji jakie należy ponieść zależy od wielu czynników. Kluczową zmienną jest w tym przypadku grupa celowa. Zupełnie inny jest koszt dotarcia do dzieci, a inny do biznesmenów. Kolejną ważną kwestią jest czas, w którym będzie miała miejsce kampania. Rynek mediów charakteryzuję się dosyć silną sezonowością, z dwoma wyraźnymi peak'ami w miesiącach kwiecień-maj oraz wrzesień-październik. Kampania przeprowadzona w okresie wakacyjnym będzie znacznie tańsza niż w okresie szczytowym. Pytanie tylko, czy przyniesie zamierzony skutek? Ta sezonowość ma w końcu przecież jakieś uzasadnienie. Koszt kampanii jest również w dużej mierze podyktowany doborem mediów. Telewizja jest relatywnie droga, jeżeli chodzi o poziom inwestycji, jaki trzeba ponieść jednorazowo. Jej jednostkowy koszt dotarcia jest z kolei jednym z najniższych. Często to właśnie budżet dyktuje podział mediów. Reklama telewizyjna może okazać się bardzo skuteczna, jeżeli odpowiednio ją zaplanujemy. Bardzo ważne są godziny emisji spotu reklamowego. Bardzo dużą oglądalność mają te reklamy, które są emitowane tuż przed rozpoczęciem się jakichś filmów lub innych programów, ponieważ wtedy telewidzowie zajęli już miejsca przed odbiornikami oraz oczekują na rozpoczęcie programu. Dużą oglądalność zapewniają także przerwy w trakcie filmów, jednakże część telewidzów takie przerwy wykorzystuje na przykład na przygotowanie sobie czegoś do jedzenia, dlatego też oglądalność spada. Ale już pod koniec przerwy reklamowej widzowie powracają przed telewizory, dlatego najlepiej jest mieć ostatnią reklamę.

Tagi: reklama,melodia,dzieci | Lista plików strony