dźwięk - Muzyka i koncerty | ABC-lp3
1 2
 

dźwięk

Muzyka dla mas
Nie wystarczy kilka gatunków muzyki, tak, żeby każdy mógł coś dla siebie wybrać. Potrzebna jest muzyka dla mas. Jest łatwa i dla niektórych uszu bardzo przyjemna. Nie niesie ze sobą jakichś poważnych filozoficznych treści, a jedynie łatwą tanią rozrywkę. Najczęściej w takich piosenkach pojawia się jedynie kilka słów czy fraz, które są nieustannie powtarzane, ku uciesze słuchaczy oczywiście. Muzyka dla mas powstała nie dawno, wcześniej ludzie słuchali muzyki klasycznej czy poezji śpiewanej. Dzisiaj trzeba dostarczyć produkt muzyczny, który dotrze do gustu niewybrednych odbiorców i przy okazji dobrze się sprzeda. I chociaż taka muzyka bardzo często ociera się o kicz i chyba można ją tylko traktować jako produkt, a nie jak muzykę, to ma wielu słuchaczy, a ci, którzy taką muzykę wykonują są z tego bardzo dumni. Ktoś kto ma o muzyce chociaż nikłe pojęcie, nigdy tego rodzaju rozrywki nie polubi. Dlatego muzyka masowa trafi tylko do tej nieoświeconej prymitywnej masy. Muzyki słuchamy w aucie, gdy jedziemy i gdy wracamy z pracy. Słuchamy jej także podczas wycieczek rodzinnych, gdy jedziemy w góry czy nad morze. Drętwa cisza byłaby nie do zniesienia, a muzyka świetnie umila nam czas podróży. Kobiety lubią słuchać muzyki podczas sprzątania. Popularne przeboje sprawiają, że sprzątanie staje się w jakiś sposób lżejsze i przyjemniejsze i zdecydowanie szybciej mija czas, a jest to bardzo ważne. Dzięki słuchaniu muzyki nie tracimy dobrego humoru, bo zazwyczaj dźwięki, które...

Poszukiwanie piosenki
Dla wielu wystąpienie w "Jak oni śpiewają" to symbol ostatecznego upadku, dla innych trampolina do sukcesu. Na telewizyjnym show korzystają bez wątpienia młode, mało znane nazwiska, które dzięki formatowi mogą zaistnieć na naszych ekranach. Z edycji na edycje na ekranach gościły bowiem coraz mniej znane widzom twarze. Szczytem w tej dziedzinie okazała się edycja piąta, w której mogliśmy oglądać prezentera Lotto czy grających wręcz niewielkie epizody bohaterów popularnego "M jak miłość". Wygląda zatem na to, iż wystarczy pojawić się tylko na ekranie, by w "Jak oni śpiewają" zyskać status gwiazdy serialu i na dodatek zarabiać tysiące za każdy odcinek. Jeśli natomiast chodzi o "znane" nazwiska, możemy tu wyróżnić głównie ludzi znanych z jednej roli. Prawdziwe gwiazdy takie jak Bożena Dykiel czy Grażyna Szapałowska zazwyczaj omijają takie programy szerokim łukiem, bo i z jakiego względu miałyby tu występować? Jeśli natomiast, tak jak dwie wymienione już panie, pojawią się na ekranach, to jury zazwyczaj robi wszystko, by jak najbardziej osłodzić ich udział w show. Choć tak naprawdę mało kogo z nas interesowało kiedykolwiek jak śpiewają słynni aktorzy serialowi, program telewizji Polsat pod tytułem "Jak oni śpiewają" stał się hitem i zyskał bardzo dużą popularność, rywalizując z takimi produkcjami innych stacji jak "Taniec z gwiazdami" TVN oraz "Gwiazdy tańczą na lodzie" TVP2. Dzięki niemu usłyszeliśmy i mogliśmy podziwiać sceniczne ruchy wielu postaci telewizyjnych, które stały się nam jeszcze bliższe. O...

Partnerzy
To, jak mózg reaguje na bodźce, zależy także od doświadczenia słuchacza i jego edukacji. Nawet krótki trening może zmienić reakcje mózgu. Jeszcze 10 lat temu badacze byli przekonani, że każda komórka kory słuchowej ma ustalony strój1. Nasze badania nad konturem melodii nasuwają przypuszczenie, że strój komórek można zmienić dzięki uczeniu się, tak aby pewne komórki były bardziej wrażliwe na dźwięki, które przyciągają uwagę i są przechowywane w pamięci. Aby to sprawdzić, wraz z Jonem S. Bakinem i JeanemMarkiem Edelineem przeprowadziliśmy w latach dziewięćdziesiątych serię eksperymentów, na podstawie których chcieliśmy odpowiedzieć na pytanie, czy zmienia się podstawowa organizacja kory słuchowej, gdy badany uczy się, że pewien dźwięk jest w jakiś sposób ważny. Najpierw prezentowaliśmy świnkom morskim różne dźwięki i rejestrowaliśmy reakcję komórek ich kory słuchowej, aby określić, które dźwięki wywoływały najsilniejszą reakcję. Potem uczyliśmy zwierzęta, że określony, obojętny dla nich dźwięk jest ważny, ponieważ sygnalizuje lekki wstrząs elektryczny. Świnki nauczyły się tego skojarzenia w ciągu kilku minut. Następnie znowu obserwowaliśmy reakcje komórek zaraz po zakończeniu treningu i w różnych odstępach czasu, aż do dwóch miesięcy. Częstotliwość, na którą były nastrojone komórki, zmieniła się i odpowiadała teraz częstotliwości tego właśnie sygnału. Najwyraźniej uczenie się przestraja mózg tak, aby więcej komórek reagowało na dźwięki, które mają istotne znaczenie dla zachowania. Ten komórkowy proces adaptacji obejmuje całą korę, modyfikując mapę częstotliwości, by zwiększyć obszar kory przetwarzający ważne tony. Na podstawie organizacji...

Partnerzy
Wreszcie sekwencje te docierają do kory słuchowej płata skroniowego. Na określone częstotliwości reagują różne komórki. Położone obok siebie mają zazębiające się krzywe strojenia (profile wrażliwości na częstotliwość). W rezultacie, ponieważ sąsiadujące ze sobą komórki są nastrojone na podobne częstotliwości, na powierzchni kory słuchowej tworzy się "mapa częstotliwości". Sam odbiór muzyki jest jednak bardziej złożony. Muzyka to sekwencja dźwięków, a jej percepcja polega na spostrzeganiu relacji pomiędzy nimi. W przetwarzanie różnych aspektów muzyki włączonych jest wiele obszarów mózgu. Weźmy na przykład dźwięk, który ma zarówno określoną częstotliwość, jak i głośność. Kiedyś badacze przypuszczali, że wykrycie danej częstotliwości zawsze wywołuje takie same reakcje komórek, które są na nią nastrojone. Jednak w drugiej połowie lat osiemdziesiątych, gdy wspólnie z Thomasem M. McKenną pracowałem w moim laboratorium w University of California w Irvine, zakwestionowaliśmy ten pogląd, zbadawszy kontur melodii, czyli wzór wznoszenia się i opadania linii melodycznej, który stanowi podstawę każdej melodii. Napisaliśmy melodie składające się z tych samych pięciu dźwięków, ale różniące się konturem, i rejestrowaliśmy reakcje pojedynczych neuronów w korze słuchowej kotów. Okazało się, że reakcje komórek różniły się w zależności od konturu. Zależały od umiejscowienia danego dźwięku w melodii. Komórki mogą silniej reagować na dźwięk poprzedzany przez inne niż na dźwięk rozpoczynający sekwencję. Ponadto reagują na ten sam dźwięk inaczej, gdy jest on elementem konturu wznoszącego się (dźwięki coraz wyższe), a inaczej, kiedy wchodzi w skład konturu opadającego...

Lista plików strony